sábado, 7 de junio de 2014

Història de casos. El meu aprenentatge

Descripció del cas:
Aprenentatge adquirit després de realitzar l'assignatura Noves tecnologies en educació.
Realització de l'assignatura dins del marc de la carrera de psicopedagogia. L'objectiu és veure la relació estreta entre els conceptes societat, educació, tecnologia, cultura i societat i a la vegada reflexionar sobre les TIC en el marc actual i en el àmbit educatiu.
Índex
Contingut
Observacions
Experiència com a estudiant.
Diplomada en educació social.


Nivell d'experiència en les TIC
Nivell usuari. Les fa servir a casa i en el centre laboral.


Tipus de centre.
Universitat online.


Localització del centre
Barcelona. Online.


Connexió.
Internet. Alta velocitat.


Localització dels recursos tecnològics.
Ordinador portàtil. Estudi.


Situació econòmica usuaris/es
Mitjà-baixa.


Context de la història o cas
Nivell dels usuaris
Diplomada en educació social.


Àrea/Unitat
Noves Tecnologies de la Informació i la
Comunicació a l’Educació (NTICEDU)


Psicopedagogia.
Fites en la història
Nivell d'aprenentatge esperat.
S'espera que l'alumne adquireixi conexement entorn el món de les TIC a nivell teòric i també a nivell pràctic. També es busca potenciar l'esperit crític i promoure els canvis conceptuals.


Tipus d'activitat.
Es diveideix l'activitat educativa en diverses pac's.
Avaluació inicial: preguntes curtes.
PAC1:debat al campus virtual. Potenciar argumentació i crear hipòtesis. Síntesi del debat,
PAC2: Canvi conceptual. Creació mapa. Autoavaluació.
PAC3: Projecte aprenentatge signigicatiu. Autoavaluació. Presentació de casos.




Creació d'un blog com a eina per explicar el desenvolupament de l'assignatura així com els coneixements apresos.
Activitats de la història o cas.
Tecnologies utilitzades.
Ordinador portàtil. Llibre office, Excel, Google chorme, Cmaps, Blogger...


Raó per la qual les fa servir.
Com a via per comunicar-se amb la consultora, amb els companys, per a realitar les PAC...


Naturalesa de les activitats.
Aprendre des d'una vessant activa, participativa, intencional, col·laborativa...que proporcioni un aprenantatge significatiu així com un canvi conceptual.


Dificultats trobades
Assignatura amb molts continguts a treballar. Poca experiència amb les TIC.


Ajuda o col·laboració.
Els companys i la consultira alhora de resoldre dubtes.


Rol de l'educador.
Acompanyant, orientadora. Resolutiva. Planificadora de les tasques a realitzar.


Rol de l'alumna
Formar-ser i aprendre així com superar reptes.


Resultats
Observacions
Molt bona estructuració de l'assignatura i molt bon plantejament.


Avaluació de l'aprentatge.
Avaluació inicial: amb preguntes breus.
Avaluació formativa: a partir de les diferents pacs, mapes conceptuals, debats..
Avaluació final: projecte aprenantatge significatiu i relat de històries.


Lliçó apresa per l'educador.
Mantenir-se motivat i amb ganes de treballar. La importància de promoure l'aprenantatge significatiu com la millor via d'aprenentatge real.



Història completa:

Entrevistador: Bona tarda Anna, ara que ja queda poc per acabar l'assigantura que estàs realitzant ens podries explicar una mica que estas estudiant i com ho fas?

Alumna: Sóc educadora social i actualment estic a punt d'acabar la carrera de psicopedagogia. Com que estic treballant he de realitzar els meus estudis online amb la UOC, ja que és la millor manera de poder-m'ho compaginar sense problemes. Tinc una bona connexió d'alta velocitat i amb el meu ordinador portàtil i l'estudi que tinc a casa he anat seguint el curs.

Entrevistador: Creus que la UOC està a l'abast de tots els alumnes?
Alumna: tot i que pugui resultar una mica cara, penso que si t'interessa pots anar fent assigantures poc a poc. Jo sóc d'una classe mitjana-baixa i fins ara he pogut anar pagant les matrícules.

Entrevistador: Quines és l'assignatura que acabes de cursar?
Alumna: Noves tecnologies de la informació i de la comunicació.

Entevistador: Quins objectius presegueix dita assigantura?
Alumna: És tracta d'una assignatura que busca reflexionar sobre la relació entre societat, tecnologia, educació i ciència. Veure com aquestes aspectes estan certament entrelligats. I a la vegada promou l'ús d'eines que poden ser molt interessants en el dia a dia laboral i també personal. S'ha treballat des d'una vessant molt participativa on l'alumna ha estat conscient del seu progrès i a la vegada de com ha anat fent un canvi conceptual a mesura que l'assgnatura estava tocant el seu fi.

Entrevistador: Com s'ha estructurat aquesta assignatura?.
Alumna: S'han realitzat diferents pac on s'han treballat elements diferents. Primer hem partit d'una avualuació inicial i després s'ha anat realitzant treballs i debats que han anat col·laborant en aquest canvi conceptual, S'ha realitzat també un projecte d'aprenentatge significatiu i també per acabar un modelatge de casos. Cada alumne ha creat un blog on hi ha anat explicant la seva vivència en l'assigantura i compartint coneixements.

Entrevistador: Que has necessitat per realitzar l'assignatura? I perquè?
Alumna: un ordinador portàtil i també eines com el llibre office, excel, blogger, cmpas i també el google chrome. Per una banda per poder-nos comunicar amb la consultora i els companys i també per realitzar les pacs, poder participar en els debats, fer consultes per internet, crear el blog i els mapes conceptuals...

Entrevistador: Que destacaries de l'assigantura?
Alumna: Que ha potenciat en tot moment un aprenentatge significatiu basat en la participació, intencionalitat, col·laboració i que en tot moment la fita ha estat crear un canvi conceptual. Ha estat una manera molt interessant d'aprendre.

Entrevistador: Has trobat alguna dificultat cursant l'assignatura?Quina? Has trobat ajuda o col·aboració?
Alumna:Es tracta d'una assignatura que requeirex temps i de vegades és difícil poder dedicar tot el temps necessari per portar a terme les PACs de la millor manera possible. També la meva poca experiència amb les TIC. Tot i així al final s'ha superat força bé els entrebancs i em sento satisfeta amb la feian feta. A més a més, el fórum ha estat un espai de resoldre dubtes amb els companys i la consultora ha estat també molt resolutiva.

Entrevistador: Parlant de la consultora, quin creus que ha estat el seu rol dins de l'assignatura? I el teu com a estudiant?.
Alumna: la consultora ha planificat el si de l'assigantura tenint en compte els materials i els objectius a treballar. Ha estat una bona guia i acompanyant en el procés d'E-A. El meu ha estat intentar aprendre, estar motivada, formar-me i superar reptes.

Entevistador: Ara que ja estas en la recta final que t'agradaria destacar?
Alumna: He estat una assignatura del tot interessant. Tot i que en un principi tenia les meves reticències penso que l'assigantura ha estat ben estructurada i té un molt bon plantejament. Ha portat molta feina però ha estat agradable de fer. He après molt més del que m'esperava en un principi i també m'he tret de sobre molts prejudicis entorn a les TIC.

Entrevistador: Com pots avaluar l'aprenentatge?
Alumna: penso que per una banda hi ha hagut una avaluació inicial composada per preguntes breus. Desprès una de formativa a partir de les pacs i el debat i per últim una avaluació final amb el projecte i amb la història de casos.

Entrevistador: Alguna cosa més que vulguis destacar?.
Alumna: He après la importància d'estar motivat alhora de treballar en una assignatura i tenir ganes de treballar. I també la importància de promoure l'aprenentatge significatiu com la millor via per crear aprenantatges reals i duradors.

No hay comentarios:

Publicar un comentario