|
Descripció
del cas:
Projecte d'habilitats socials i
gestió emocions amb persones amb discapacitat, fent ús de les
TIC. |
||
|
Una educadora social amb
col·laboració de l'auxiliar del Taller Ocupacional on treballen
ideen un projecte relacionats amb les habilitats socials i la
gestió de les emocions tenint com a eines de suport diferents
dispositius tablets com a recurs per treballar a partir de
diverses aplicacions. |
||
|
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
|
Experiència en ensenyament |
6 anys. |
|
|
Nivell d'experiència en les TIC |
Nivell usuari. Les fa servir a casa
i en el centre. |
|
|
Tipus de centre. |
Taller ocupacional. |
Persones amb discapacitat
intel·lectual greu o moderada. |
|
Localització del centre |
Barcelona |
|
|
Connexió. |
Internet. Alta velocitat. |
|
|
Localització dels recursos
tecnològics. |
Aula d'informàtica i les tablets
són itinerants. |
|
|
Situació econòmica usuaris/es |
Mitjà-baixa. |
|
|
Context
de la història o cas
|
||
|
Nivell dels usuaris |
Discapacitat intel·lectual greu i
moderada i/o malaltia mental. |
|
|
Àrea/Unitat |
Educació especial. |
|
|
Fites
en la història
|
||
|
Nivell d'aprenentatge esperat. |
Recordar normes de cortesia
habituals i fomentar el coneixement de les diferents emcions,
reconèixer-les i poder parlar sobre les pròpies i les alienes. |
|
|
Tipus d'activitat. |
Projecte concret portat a terme en
un grup. |
|
|
Activitats
de la història o cas.
|
||
|
Tecnologies utilitzades. |
Tables i ordinador portàtil. |
|
|
Raó per la qual les fa servir. |
El portàtil per fer un visionat
d'un video. Les tablets per jugar a diferents aplicacions i per
fer fotografies. |
|
|
Naturalesa de les activitats. |
Promoure l'autonomia personal dels
usuaris així com treballar aspectes relacionats amb la inclusió
social. |
|
|
Dificultats trobades |
El nivell del grup i la falta de
concentració i atenció. Necessitat de suport. |
|
|
Ajuda o col·laboració. |
L'auxiliar educativa del centre. |
|
|
Rol de l'educador. |
Preparar les sessions, orientar i
guiar en l'aprenentatge. |
|
|
Rol de l'usuari. |
Gaudir de les activitats, aprendre,
resoldre dubtes, posar en pràctica els aprentatges, treballar amb
les TIC. |
|
|
Resultats
|
||
|
Observacions |
S'han assolits els objectius
plantejats. Els usuaris han gaudit de les sessions i han ampliat
coneixements. S'han repassat conceptes. |
|
|
Avaluació de l'aprentatge. |
Debatre idees, realitzar un mural. |
|
|
Lliçó apresa per l'educador. |
La importància de la motivació de
creure en les possibilitats dels aprenents. I les potencialitats
de les TIC en els processos d'E-A. |
|
Història
completa:
Entrevistador:
Seria interessant que ens expliquessis com ha funcionat l'ús
de les noves tecnologies amb el col·lectiu de persones amb
discapacitat amb el que heu estat treballant.
Educadora:
L'experiència ha estat del tot interessant ja que fins el
moment utilitzàvem ordinadors de taula que per la majoria dels
usuaris era més difícil poder treballar per manca de destresses de
coordinació o de motricitat. Enguany les tablets han obert la
possibilitat de que tots els usuaris/es del centre puguin treballar
més comodament amb les TIC. És tracta d'un recurs més atractiu i
més adaptat a aquests col·lectius, ja que el seu ús és més
intuïtiu.
Entrevistador:
Com heu fet servir les tablets en el centre?
Educadora:
Aquest any, i gràcies a una subvenció, s'han pogut comprar sis
tablets pel centre. Així que actualment la informàtica es treballa
ja no tant sols amb els ordinadors sinó també amb les tablets. Els
nois/es han començat a familiaritzar-se amb aquesta eina i estan
aprenent dia a dia noves fòrmules per treballar amb elles.
Entrevistador:
I concretament en el projecte?
Educadora:
Hem descarregart diferents aplicacions que ens han permès treballar
el tema de les emocions a partir de diferents jocs específics en la
temàtica. Els ha resultat molt motivador i els jocs seguiran en les
tablets per tal de poder fer un repàs sempre que ho considerem
necessàri. A més a més, també ens han servit per fer fotografies.
També hem fet ús d'un ordinador per fer el visionat d'un video.
Entrevistador:
Creus que les tablets són una bona eina de treball per aquest
col·lectiu independentment del seu nivell?Quin nivell tenen en
concret?
Educadora:
La majoria de persones amb discapacitat que tenim en el centre viuen
força aliens al món de les TIC. La majoria no tenen accés a casa
seva a cap dispositiu tecnòlogic ni tampoc a internet. El fet de
poder des del centre apropar-los aquestes eines d'aprenenatge és una
bona oportunitat per tenir-los conectats al món que ens envolta on
les TIC tenen un paper fonamental. L'ús d'internet els obre una
finestra per poder veure moltes coses que els resulta interessant i
de les quals no tenen massa informació i tot i que el seu nivell és
força baix a nivell intel·lectual ( estem parlant de discapacitat
greu o moderada amb algun transtorn mental afegit en molts casos)
poden fer-ne ús amb èxit.
Entrevistador:
Comentes que els usuaris no tenen generalment accés a les TIC. Quin
és el nivell socioeconòmic dels nois/es?
Educadora:
Un nivell mitjà-baix.
Entrevistador:
Creus que hi ha les mateixes opcions d'accedir a les TIC en el món
rural o a les ciiutats. On esteu ubicats vosaltres?
Educadora:
Penso que avui en dia les TIC no tenen límits. Nosaltres estem a la
ciutat de Barcelona.
Entrevistador:
Així creus que les TIC han de promocionar-se en aquest col·lectiu?
Educadora:
Penso que si volem treballar per l'autonomia personal dels usuaris i
també promoure la seva inclusió a la societat és del tot
indispensable aquest treballa amb les TIC. Per una banda, els
normalitza i per altra els ofereix un ampli ventall d'oportunitats
d'aprenentatge de manera motivadora.
Entrevistador:
Creus que heu assolit les fites del projecte?
Educadora:
Considero que tot i la dificultat que sempre té implícit un treball
amb aquest col·lectiu, ha estat un projecte interessant per a totes
dues bandes. Ells/es s'han mostrar amb ganes de treballar i a la
vegada considerem que hem assolit bona part dels objectius proposats.
Ara farà falta una feina de repàs i un aprenentatge transversal al
llarg del dia a dia del centre, ja que els temes de gestió
d'emocions i habilitats socials és interessant treballar-los a diari
en cada situació on sigui important destacar el paper d'aquesta
temàtica concreta. Penso que hem assolit el treball envers a les
normes de cortesia habituals i també en parlar de les emocions,
reconèixer-les i saber quines són.
Entrevistador:
Consideres important que altres centres treballin en aquesta línia?
Educadora:
És important que els centres ocupacionals treballin la vessant
terapèutica i també la vessant educativa. Hem de procurar que els
nostres usuaris siguin el màxim d'autònoms possibles i que
gaudeixin del màxim d'oportunitats. A la vegada cal potenciar la
seva estabilitat emocional i la seva capapacitat d'inclusió en la
societat. Treballar per tant les emocions i les habilitats socials és
del tot importantíssim. A més a més, potenciar l'ús de les TIC en
qualsevol projecte que es treballi en els centres és una bona manera
de col·laborar en dita inclusió i normalització del col·lectiu.
Entrevistador:
Tots els taller tenen accés a internet, espai informàtic..? En el
vostre cas?
Educadora:
La majoria de centre tenen accés a internet com en el nostre cas que
tenim alta velocitat. Molts per no dir la majoria tenen un espai
d'informàtica com en el nostre centre. Les tablets com que
s'utilitzen de manera trasnversal són itinerants i tots els
educadors poden fer-ne ús quan vulguin amb els seus grups tret de
quan algún company està fent la classe d'informàtica.
Entrevistador:
Tens molta experiència en l'ús de les noves tecnologies? I en
ensenyament?
Quines
dificultats t'has trobat?
Educadora:
Tinc un nivell bàsic però és cert que poc a poc em vaig reciclant
i arriscant més en el món de les TIC, tant a casa com en el lloc de
treball. Pel que fa al món educatiu porto concretament sis anys
gairebé en aquest centre. En quant a les dificultats de vegades amb
aquest col·lectiu és millor treballar en petit grup per tal de
poder ser un suport més efectiu alhora de treballar.
Entrevistador:
Quin ha estat el teu rol? I el d'ells?Has tingut algun suport?
Educadora:
Jo he organitzat les sessions i conjuntament amb l'auxiliar educativa
hem estat guies de l'aprenentatge. Ells han estat bons aprenents,
preguntant dubtes, participant en les activitats, s'han mostrat molt
motivats.
Entrevistador:
Que has après després de dur a terme el projecte?
Educadora:
Que no hi ha límits en l'aprenenatge i que les TIC són una molt
bona eina de treball.
No hay comentarios:
Publicar un comentario