sábado, 7 de junio de 2014

Història de casos. Projecte d'aprenentatge significatiu.

Descripció del cas:
Projecte d'habilitats socials i gestió emocions amb persones amb discapacitat, fent ús de les TIC.
Una educadora social amb col·laboració de l'auxiliar del Taller Ocupacional on treballen ideen un projecte relacionats amb les habilitats socials i la gestió de les emocions tenint com a eines de suport diferents dispositius tablets com a recurs per treballar a partir de diverses aplicacions.
Índex
Contingut
Observacions
Experiència en ensenyament
6 anys.


Nivell d'experiència en les TIC
Nivell usuari. Les fa servir a casa i en el centre.


Tipus de centre.
Taller ocupacional.
Persones amb discapacitat intel·lectual greu o moderada.
Localització del centre
Barcelona


Connexió.
Internet. Alta velocitat.


Localització dels recursos tecnològics.
Aula d'informàtica i les tablets són itinerants.


Situació econòmica usuaris/es
Mitjà-baixa.


Context de la història o cas
Nivell dels usuaris
Discapacitat intel·lectual greu i moderada i/o malaltia mental.


Àrea/Unitat
Educació especial.


Fites en la història
Nivell d'aprenentatge esperat.
Recordar normes de cortesia habituals i fomentar el coneixement de les diferents emcions, reconèixer-les i poder parlar sobre les pròpies i les alienes.


Tipus d'activitat.
Projecte concret portat a terme en un grup.


Activitats de la història o cas.
Tecnologies utilitzades.
Tables i ordinador portàtil.


Raó per la qual les fa servir.
El portàtil per fer un visionat d'un video. Les tablets per jugar a diferents aplicacions i per fer fotografies.


Naturalesa de les activitats.
Promoure l'autonomia personal dels usuaris així com treballar aspectes relacionats amb la inclusió social.


Dificultats trobades
El nivell del grup i la falta de concentració i atenció. Necessitat de suport.


Ajuda o col·laboració.
L'auxiliar educativa del centre.


Rol de l'educador.
Preparar les sessions, orientar i guiar en l'aprenentatge.


Rol de l'usuari.
Gaudir de les activitats, aprendre, resoldre dubtes, posar en pràctica els aprentatges, treballar amb les TIC.


Resultats
Observacions
S'han assolits els objectius plantejats. Els usuaris han gaudit de les sessions i han ampliat coneixements. S'han repassat conceptes.


Avaluació de l'aprentatge.
Debatre idees, realitzar un mural.


Lliçó apresa per l'educador.
La importància de la motivació de creure en les possibilitats dels aprenents. I les potencialitats de les TIC en els processos d'E-A.




Història completa:
Entrevistador: Seria interessant que ens expliquessis com ha funcionat l'ús de les noves tecnologies amb el col·lectiu de persones amb discapacitat amb el que heu estat treballant.

Educadora: L'experiència ha estat del tot interessant ja que fins el moment utilitzàvem ordinadors de taula que per la majoria dels usuaris era més difícil poder treballar per manca de destresses de coordinació o de motricitat. Enguany les tablets han obert la possibilitat de que tots els usuaris/es del centre puguin treballar més comodament amb les TIC. És tracta d'un recurs més atractiu i més adaptat a aquests col·lectius, ja que el seu ús és més intuïtiu.

Entrevistador: Com heu fet servir les tablets en el centre?

Educadora: Aquest any, i gràcies a una subvenció, s'han pogut comprar sis tablets pel centre. Així que actualment la informàtica es treballa ja no tant sols amb els ordinadors sinó també amb les tablets. Els nois/es han començat a familiaritzar-se amb aquesta eina i estan aprenent dia a dia noves fòrmules per treballar amb elles.

Entrevistador: I concretament en el projecte?

Educadora: Hem descarregart diferents aplicacions que ens han permès treballar el tema de les emocions a partir de diferents jocs específics en la temàtica. Els ha resultat molt motivador i els jocs seguiran en les tablets per tal de poder fer un repàs sempre que ho considerem necessàri. A més a més, també ens han servit per fer fotografies. També hem fet ús d'un ordinador per fer el visionat d'un video.

Entrevistador: Creus que les tablets són una bona eina de treball per aquest col·lectiu independentment del seu nivell?Quin nivell tenen en concret?

Educadora: La majoria de persones amb discapacitat que tenim en el centre viuen força aliens al món de les TIC. La majoria no tenen accés a casa seva a cap dispositiu tecnòlogic ni tampoc a internet. El fet de poder des del centre apropar-los aquestes eines d'aprenenatge és una bona oportunitat per tenir-los conectats al món que ens envolta on les TIC tenen un paper fonamental. L'ús d'internet els obre una finestra per poder veure moltes coses que els resulta interessant i de les quals no tenen massa informació i tot i que el seu nivell és força baix a nivell intel·lectual ( estem parlant de discapacitat greu o moderada amb algun transtorn mental afegit en molts casos) poden fer-ne ús amb èxit.

Entrevistador: Comentes que els usuaris no tenen generalment accés a les TIC. Quin és el nivell socioeconòmic dels nois/es?

Educadora: Un nivell mitjà-baix.

Entrevistador: Creus que hi ha les mateixes opcions d'accedir a les TIC en el món rural o a les ciiutats. On esteu ubicats vosaltres?

Educadora: Penso que avui en dia les TIC no tenen límits. Nosaltres estem a la ciutat de Barcelona.

Entrevistador: Així creus que les TIC han de promocionar-se en aquest col·lectiu?

Educadora: Penso que si volem treballar per l'autonomia personal dels usuaris i també promoure la seva inclusió a la societat és del tot indispensable aquest treballa amb les TIC. Per una banda, els normalitza i per altra els ofereix un ampli ventall d'oportunitats d'aprenentatge de manera motivadora.

Entrevistador: Creus que heu assolit les fites del projecte?

Educadora: Considero que tot i la dificultat que sempre té implícit un treball amb aquest col·lectiu, ha estat un projecte interessant per a totes dues bandes. Ells/es s'han mostrar amb ganes de treballar i a la vegada considerem que hem assolit bona part dels objectius proposats. Ara farà falta una feina de repàs i un aprenentatge transversal al llarg del dia a dia del centre, ja que els temes de gestió d'emocions i habilitats socials és interessant treballar-los a diari en cada situació on sigui important destacar el paper d'aquesta temàtica concreta. Penso que hem assolit el treball envers a les normes de cortesia habituals i també en parlar de les emocions, reconèixer-les i saber quines són.

Entrevistador: Consideres important que altres centres treballin en aquesta línia?

Educadora: És important que els centres ocupacionals treballin la vessant terapèutica i també la vessant educativa. Hem de procurar que els nostres usuaris siguin el màxim d'autònoms possibles i que gaudeixin del màxim d'oportunitats. A la vegada cal potenciar la seva estabilitat emocional i la seva capapacitat d'inclusió en la societat. Treballar per tant les emocions i les habilitats socials és del tot importantíssim. A més a més, potenciar l'ús de les TIC en qualsevol projecte que es treballi en els centres és una bona manera de col·laborar en dita inclusió i normalització del col·lectiu.

Entrevistador: Tots els taller tenen accés a internet, espai informàtic..? En el vostre cas?

Educadora: La majoria de centre tenen accés a internet com en el nostre cas que tenim alta velocitat. Molts per no dir la majoria tenen un espai d'informàtica com en el nostre centre. Les tablets com que s'utilitzen de manera trasnversal són itinerants i tots els educadors poden fer-ne ús quan vulguin amb els seus grups tret de quan algún company està fent la classe d'informàtica.

Entrevistador: Tens molta experiència en l'ús de les noves tecnologies? I en ensenyament?
Quines dificultats t'has trobat?

Educadora: Tinc un nivell bàsic però és cert que poc a poc em vaig reciclant i arriscant més en el món de les TIC, tant a casa com en el lloc de treball. Pel que fa al món educatiu porto concretament sis anys gairebé en aquest centre. En quant a les dificultats de vegades amb aquest col·lectiu és millor treballar en petit grup per tal de poder ser un suport més efectiu alhora de treballar.

Entrevistador: Quin ha estat el teu rol? I el d'ells?Has tingut algun suport?

Educadora: Jo he organitzat les sessions i conjuntament amb l'auxiliar educativa hem estat guies de l'aprenentatge. Ells han estat bons aprenents, preguntant dubtes, participant en les activitats, s'han mostrat molt motivats.

Entrevistador: Que has après després de dur a terme el projecte?

Educadora: Que no hi ha límits en l'aprenenatge i que les TIC són una molt bona eina de treball.

No hay comentarios:

Publicar un comentario